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स्वामी विवेकानंद

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एक बार स्वामी विवेकानंद जी को विदेश जाना पड़ा अपने गुरु महाराज जी के आदेश से तो जब वे वा पहुँचे तो सभी विदेशी लोगो ने उनका स्वागत किया और यह पूछा की भगवान कृष्ण के पीछे लोग क्यूँ भागते थे ऐसा क्या उनका प्रभाव था , तो अगले दिन स्वामी विवेकानंद ने प्रवचन किया और सबसे पहले यह कहा Dear Brothers & Sisters of America कहकर संबोधन किया तो उनके यह कहने पर पूरे दस मिनट तक तालियाँ बजती रही क्यूंकी आज तक किसी भी इंसान आए सब यही कहते थे कि Ladies & Gentleman तो विदेशी बड़े खुश हुए की भारत देश कितना महान है जहाँ के संत सबको अपना मानते हैं सबको भाई और बहिन मानते हैं तब बाद में स्वामी विवेकानंद ने सदभावना का संदेश दिया सबको सत्संग सुनाया भगवान कृष्ण की लीलायों का वर्णन किया ज्ञान का संदेश दिया मानव धर्म के बारे में बताया की क्यूँ हमको यह मनुष्य तन मिला है और कैसे हम सच्ची भक्ति करें यह बताया और कैसे अपने आप को जन्म - मरण के चक्र से बचायें कैसे हम भगवान के दर्शन अपने अंदर करने के लिए आत्मज्ञान को जानने के लिए कहा |, बाद में उनके प्रवचन सुनकर सभी विदेश मंत्र मुग्ध हो गये , बा...
WHO IS GURU MAHARAJ JI? "The sun comes and goes away but we don't look for the light of day which has just gone. We look for the new rising sun. The sun is there, but it rises in a new beautiful way, and we look for that. In the same way, God is the same, but now we look for Him to come, in a new way, to give His Knowledge. Jesus gave this Knowledge, Krishna gave this Knowledge, but now we must loo k again for a new Master to show us the light. "I have not come to establish a new religion or sect, but I have come to give you Knowledge of Truth. If you come to me with a guileless heart you will surely receive this most ancient spiritual Knowledge, which, if practiced upon, will give us perfect peace of mind." Shri Satpal Ji Maharaj
बंदउँ गुरु पद कंज कृपा सिंधु नररूप हरि। महामोह तम पुंज जासु बचन रबि कर निकर॥5॥ भावार्थ:- मैं उन गुरु महाराज के चरणकमल की वंदना करता हूँ, जो कृपा के समुद्र और नर रूप में श्री हरि ही हैं और जिनके वचन महामोह रूपी घने अन्धकार का नाश करने के लिए सूर्य किरणों के समूह   बंदऊँ गुरु पद पदुम परागा। सुरुचि सुबास सरस अनुरागा॥ अमिअ मूरिमय चूरन चारू। समन सकल भव रुज परिवारू॥1॥  भावार्थ:- मैं गुरु महाराज के चरण कमलों की रज की वन्दना करता हूँ, जो सुरुचि (सुंदर स्वाद), सुगंध तथा अनुराग रूपी रस से पूर्ण है। वह अमर मूल (संजीवनी जड़ी) का सुंदर चूर्ण है, जो सम्पूर्ण भव रोगों के परिवार को नाश करने वाला है
Soul Self-knowledge, or the experience of the 'subject of universal life' is an important factor in human life. What is the universe and how can it be understood? The universe is so large that it can never be experienced in a human lifetime. Therefore, if I want to know this universe then I would have to know first of all my Soul, because the Soul is the foundation of the universe. 'S' for Subject, 'O' for 'Of', 'U' for 'Universal'. and 'L' for Life - thus the knowledge of Soul is in itself the universal knowledge. If I want to know the universe then I must know mysteries of the Soul. The entire universe depends on the Soul-force, the cosmic matrix, because the workings of the universe mirror the working of the Soul. Now the question arises, can I experience this Soul? The answer is that this knowledge is received from the spiritual teacher. The Ma...
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How to attain permanent peace Remember that so long as one’s mind attaches importance to an object and is tempted by it, nay, as long as its possession is supposed to be the sign of good fortune or God’s grace and its absence is taken as a misfortune and its necessity is felt, and so long as its possession is supposed to be a source of joy and fulfillment, one cannot be free from desire: one cannot attain disinterestedness or desirelessness. Nobody can attain ‘disinterestedness’ by merely repeating this word. One can attain it only when the objects desired appeared to be harmful and destructive of real happiness. Then the objects will appear unreal and of no significance. The real renunciation of desire is a function of the mind. It is not merely a matter of words. The mind is the seat of beneficent truthfulness. In order to attain disinterestedness, desirelessness, it is necessary to realize the transitoriness, imp...